Hukum Mengumpat
Apakah yang dimaksudkan dengan mengumpat?
Maksud mengumpat dapatlah didefinisikan sebagai bercerita tentang
perihal keburukan dan kelemahan seseorang kepada orang lain di mana akan
diumpat merasa marah dan benci dengan perkara yang didengari tentang
dirinya. Bercerita tentang keburukan dan kelemahan seseorang samalah
juga seperti membuka aib seseorang itu kepada orang lain.
Rasulullah S.A.W pernah bersabda :
" mengumpat itu ialah apabila kamu menyebut perihal saudaramu dengan sesuatu perkara yang dibencinya."
(Hadis Riwayat Muslim)
(Hadis Riwayat Muslim)
Dan hukumnya adalah haram di sisi Allah SWT.
Firman Allah s.w.t yang bermaksud;
"Wahai orang
yang beriman ! Jauhilah kebanyakan daripada sangkaan ( supaya kamu
tidak menyangka sangkaan yang dilarang ) kerana sesungguhnya sebahagian
daripada sangkaan itu adalah dosa dan janganlah kamu mengintip atau
mencari - cari kesalahan dan keaiban orang lain dan jangan sesetengah
kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang daripada kamu
suka memakan daging saudaranya yang telah mati ? ( Jika demikian keadaan
mengumpat ) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. ( Oleh itu,
patuhilah larangan yang tersebut ) dan bertakwalah kamu kepada Allah,
sesungguhnya Allah Penerima Taubat lagi Maha Mengasihani "
(Surah al-Hujurat atat 12) ?
(Surah al-Hujurat atat 12) ?
Sesungguhnya pengharaman mengumpat itu jelas di dalam Al-Quran kerana
ianya boleh menjatuhkan maruah seseorang (orang yang diumpat) di
samping boleh membawa kepada kemudharatan yang besar iaitu boleh membawa
kepada bahaya fitnah dan merupakan suatu pembohongan sekiranya perkara
yang menjadi umpatan itu sedikit pun tidak ada kebenarannya atau tidak
ada pada orang yang diumpat.
Bersabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud;
" sesiapa
yang melakukan kezaliman terhadap saudaranya melibatkan maruah (
penghormatan ) atau sebagainya, maka lebih baik dia memohon kemaafan
kepada orang itu sebelum tiba hari di mana dinar dan dirham tidak lagi
diperlukan. Jika dia mempunyai apa - apa kebaikan, perkara itu akan
ditarik daripadanya sebagai balasan ke atas kejahatan yang dibuat. Jika
dia tidak ada sebarang amalan kebaikan, maka kejahatan orang yang
diumpat itu akan diletakkan kepadanya "
(Hadis Riwayat Bukhari)
(Hadis Riwayat Bukhari)
Sabda bagindaa lagi di dalam hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah radhiyallahu 'anhu;
"Rasulullah
bertanya, "Adakah kamu tahu apa itu ghibah?", mereka berkata : Allah dan
RasulNya lebih mengetahui. Baginda berkata : "Engkau menyebut sesuatu
mengenai saudaramu dengan perkara yang tidak disukainya".
Dikatakan : Beritahukanlah kepadaku, bagaimana sekiranya ada pada saudaraku itu apa yang aku katakan? Baginda berkata : "Sekiranya ada padanya apa yang kamu katakan, maka kamu telah mengumpatnya, jika tiada padanya apa yang kamu katakan maka kamu telah memfitnahnya"
(Hadis Riwayat Muslim, Abu Daud, al-Tirmizi, al-Darimi, Ahmad dan Ibn Hibban)
Dikatakan : Beritahukanlah kepadaku, bagaimana sekiranya ada pada saudaraku itu apa yang aku katakan? Baginda berkata : "Sekiranya ada padanya apa yang kamu katakan, maka kamu telah mengumpatnya, jika tiada padanya apa yang kamu katakan maka kamu telah memfitnahnya"
(Hadis Riwayat Muslim, Abu Daud, al-Tirmizi, al-Darimi, Ahmad dan Ibn Hibban)
Keharusan Mengumpat
Walaupun pada asal hukum mengumpat adalah haram, namun ianya juga
menjadi harus bagi kita dalam keadaan yang tertentu. Di dalam kitab
Riyadus Solihin iaitu karangan kitab oleh Imam Nawawi, terdapat 6
keuzuran yang diharuskan padanya mengumpat.
1- Kes Penganiayaan.
Apabila seseorang dizalimi sebagai contohnya seorang isteri yang
dizalimi oleh suaminya, maka menjadi keharusan kepada si isteri untuk
menceritakan keaiban dan keburukan yang dilakukan oleh suaminya ke atas
dirinya kepada pihak pemerintah. Hal ini adalah bertujuan untuk
menyelesaikan masalah dan sebagai bukti bahawa kezaliman itu memang
berlaku
2- Mohon Bantuan Mencegah Kemungkaran.
Apabila di dapati berlakunya kemungkaran, kemudian melaporkannya
kepada pihak yang berkuasa dengan tujuan/ niat untuk mencegah
kemungkaran yang ada, maka diharuskan untuk orang yang mengadu
menceritakan kemungkaran yang dilakukan. Sebagai contoh dia mengatakan " Si polan telah melakukan maksiat begitu begini, maka tegahlah dia agar tidak berlaku kemudaratan yang berpanjangan".
3- Minta Fatwa.
Diharuskan juga menceritakan keaiban orang dengan tujuan meminta
fatwa sepertimana Hindun meminta fatwa kepada Rasulullah SAW perihal
suaminya yang kedekut.
4- Mengajak Muslimin Agar Bersikap Berhati-hati.
Tujuan menceritakan keburukan orang yang tertentu adalah semata-mata
untuk kemaslahatan orang lain agar berhati-hati dan tidak mudah
terpedaya contohnya seperti mendedahkan kepalsuan seorang yang pura-pura
alim atau pembawa ajaran sesat supaya orang ramai mengetahui hakikat
dirinya yang sebenar. Begitu juga, mendedahkan penyelewengan seorang
pemimpin dalam mentadbir rakyat kepada orang yang berkuasa melantiknya
agar mereka tidak tertipu untuk terus memberi kuasa kepadanya.
5- Jika Melakukan Maksiat dan Bid'ah Secara Terang-terangan.
Jika seseorang itu melakukan maksita dan bid'ah secara
terang-terangan, maka menjadi harus hukum mengumpat tentangnya. Dengan
syarat diniatkan keharusan mengumpat itu agar tidak mudah tertipu dan
supaya kaum muslimin yang lain sentiasa berwaspada dengannya. Walau
bagaimana pun tidak boleh menceritakan keburukannya yang tersembunyi.
6- Sebagai Tanda Pengenalan.
Dibolehkan dengan syarat tidak bertujuan untuk menghina dan
merendahkan orang yang dinyatakan seperti mila jongang, mamat tempang.
Andaikata hanya dengan gelaran-gelaran tersebut menjadikan orang lebih
mengenalinya, maka diharuskan menceritakan kekurangannya.
Kesimpulannya,
walaupun terdapat beberapa situasi yang dibolehkan mengumpat,
namun perlulah kita ingat ianya juga bersandarkan kepada niat kita.
Sekirannya niat kita lebih cenderung kepada menceritakan keaiban dan kekurangan orang lain, boleh jadi ianya jatuh kepada mengumpat.
Dan ketahuilah sesungguhnya mengumpat itu adalah haram dan setiap yang haram itu padanya dosa.
walaupun terdapat beberapa situasi yang dibolehkan mengumpat,
namun perlulah kita ingat ianya juga bersandarkan kepada niat kita.
Sekirannya niat kita lebih cenderung kepada menceritakan keaiban dan kekurangan orang lain, boleh jadi ianya jatuh kepada mengumpat.
Dan ketahuilah sesungguhnya mengumpat itu adalah haram dan setiap yang haram itu padanya dosa.
Sesiapa yang memelihara lidahnya ( tidak menceritakan keburukan orang
lain ), Allah akan menutup kecelaannya di akhirat nanti, Sesiapa yang
menahan kemarahannya, Allah akan lindungi daripada seksaanNya. Bersama -
samalah kita hindari perbuatan mengumpat ini dari masa ke semasa kerana
Rasulullah pernah bersabda :
"Wahai orang
yang beriman dengan lidahnya tetapi belum beriman dengan hatinya !
Janganlah kamu mengumpat kaum muslimin dan janganlah kamu mengintip -
intip keaibannya. Sesungguhnya, sesiapa yang mengintip keaiban
saudaranya, Allah akan mengintip keaibannya dan Dia akan mendedahkannya,
meskipun berada dalam rumah sendiri "
(Hadis Riwayat Abu Daud, Ahmad dan al - Tarmizi)
(Hadis Riwayat Abu Daud, Ahmad dan al - Tarmizi)
Wallahu Anta A'lam
peringatan untuk diri saya juga. semoga kita akan sama2 menjadi manusia yang di sayangi ALLAH. sama2lah kita berusaha ke arah itu.. :)
kredit kepada : i luv islam
No comments:
Post a Comment