Saturday, January 15, 2011

Gol Keeper Pujaan Ramai


cam pelakon jepun pun ada jugak







Kenapa dia ni? kenapa? ok bukan sebab minat kat dia, (muka confident) tp sebab kecekapan dia menjaga gol pasukan Malaysia sampai Malaysia boleh menang pada game yang besar2 macam game Piala AFF Suzuki Cawan. Ataupun cup B. Eh cup aje. Khairul Fahmi Che Mat ni lahir pd 7 Januari 1989 di Kota Bharu, Kelantan. Dia ni keeper Malaysia. Pada masa skrg ni bermain untuk Kelantan FA di Malaysia Super League dan pasukan bolasepak kebangsaan Malaysia.

Pada tahun 2010, dia telah berjaya jd gol keeper yg bagus sbb Kelantan dpt memenangi Piala Malaysia. Ye lah kalau dia tak bagus mesti pasukan lawan dah dpt tembus gawang yang dia jaga. betul tak? Dia juga meraih The Best Young Player dan Keeper Terbaik anugerah di Anugerah Bola Sepak 2010 Kebangsaan 100PLUS-FAM.

Penampilan pertama bagi Khairul untuk Malaysia adalah untuk game di bawah umur-23 tahun di Asian Games 2010.

Pada bulan November 2010, Khairul mewakili Malaysia ke pasukan kebangsaan oleh jurulatih Malaysia K. Rajagopal untuk Piala AFF Suzuki 2010. Khairul menyimpan cleansheet melawan Thailand pada seri 0-0. Khairul juga menyimpan cleansheet melawan Vietnam dua kali di semifinal.

Di game pertama final, Khairul bermain dengan baik terhadap Indonesia. Pertandingan berakhir kemenangan 3-0 ke Malaysia. Pada game kedua final diadakan di Indonesia,. Khairul memberikan prestasi yang sangat bagus. Terbukti menjadi momen penting dalam pertandingan di mana Malaysia menjaringkan gol di tempat lawan. Malaysia menang 4-2 agregat dan memenangi Piala AFF Suzuki Cup untuk pertama kalinya. Malaysia bolehhh!!

4 comments:

  1. aper kata pasni wat profile pasal i plak erk hahahaha :))

    ReplyDelete
  2. kerajaan dan rakyat sama je.dah menang baru nak sanjung..maaf saya tak kata awk atau sesiapa dalam post comment ni.tapi,ini memang fenomena di malaysia.MENANG=SANJUNG=PENGHARGAAN.balik cerita sebelum kemenangan team malaysia.ada p.m turun jengok player football?ada mereka beri kata-kata semangat? yang mereka bagi,hanyalah latihan-latihan di slovakia.walaupun dok pi hantaq depa..adakah semangat dorang akan berubah ? itu persoalan saya.

    ReplyDelete
  3. ha.. betul2. kalau dah menang baru nak di sanjung. adat manusia kan mmg macam tu. betul tak? lepas ni kalau kalah? ha, terus kutuk2 pulak kan? apa pun kita sama2 doakan kejayaan team bola sepak kita. dorg kena usaha lebih sebab rakyat malaysia menaruh harapan kat dorg ni.

    ReplyDelete